Tags

Er zijn van die avonden dat ik me suf verveel en maar wat rondzap op de TV. Ik belandde in het programma : de Modepolitie. Hikkend van de lach, tranen in de ogen, verbijstering, alle emoties kwamen langs in dit half uurtje zendtijd van 2 zichzelf overschattende dames.

Stel: ik loop ergensgezellig op een beurs, ik ben een dagje uit, ik voel me prima, lekker, zelfverzekerd, loopschoenen aan, gelukkig, blij, vol goede zin en opeens komen er 2 meiden aan, ( die denken dat ze leuk, intelligent, knap en goed gekleed
zijn) gevolgd door een cameraploeg en die meiden gaan jou vertellen dat wat jij
draagt: ECHT NIET KAN!!!!

Te saai, te oud, te groot, te klein, te dit, te dat………..en het commentaar laat ik over meheen komen en ik knik ijverig mee………..ja, eigenlijk zie ik er niet
uit….en MIJN HAAR, dat kan toch niet……en ik ben te dik, veel te dik en mijn schoenen…….hoe haal ik het in mijn hoofd om daarop te lopen…..

Er wordt een afspraak gemaakt: De dames komen op korte termijn bij mij thuis en gaan mijn restylen in mijn eigen hippe, verborgen, spontane, grappige, gelukkige dikke IK. Totaal depressief loop ik ontgoocheld verder, iedereen kijkt vast naar mij, want ik zie er niet uit…..ik ben een wandelende vale grijze dikke muis…..De lol is eraf, ik ga naar huis

De dames komen bij mij thuis, stormen dóór, richting slaapkamer en trekken mijn kast open. Mijn lievelingstrui, het mooie pakje voor de bruiloft, mijn spijkerbroek, mijn wintertruien, mijn T-shirts, alles wordt uit de kast getrokken, er wordt hard om gelachen en natuurlijk is het niets: oud, vaal, uit de mode, te groot, te klein……………..ja, de dames Modepolitie weten waar ze het over hebben.
Mijn kast is een drama, maar dat gaat veranderen want de dames, die weten het
wel!!!

Tussen de televisiebeelden door komen vriend(inn)en, collega’s, partner en familie in beeld en aan het woord. Ze vertellen dat je zo spontaan bent, lief, vrolijk, goed gekleed, grappig, aardig, gezellig enz enz bent….je bent een prima collega, harde werker, enz enz……..niets mis mee:
je krijgt het beeld van een gelukkig, sociaal, lief mens

En dan is daar DE DAG………ik krijg nieuwe kleren aan maar eerst……..hangen daar al mijn oude, vertrouwde, lekker zittende kleren aan een rek en nogmaals wordt er hartelijk om gelachen…….trek nog eens aan….laat de modepolitie nog eens
zien hoe slecht je smaak is……Als ik in mijn eigen kloffie uit de kleedkamer komt, wordt er natuurlijk nog eens gezegd, dat dit erniet uit ziet.

De modepolitie zegt dat ik veel te veel laagjes draag, vraagt of ik me soms schaam voor het feit dat ik dik (sorrie flink ) ben. “Nee hoor, daar schaam ik
me niet echt voor………” “Nou dat komt mooi uit……dan kunnen we nu laten zien wat we voor jou hebben uitgekozen”

*******

Outfit 1: een lila stelletje ( wat uit mijn eigen oude vertrouwde kast komt en wat best leuk staat) wordt opgeleukt: een worstvormig topje wordt om mij heen gerold en daarover een knalroze wikkeltop……Ik kom uit de paskamer en kijk doodongelukkig naar mijn nieuwe ik. Ik zie er in de wikkeltop uit als een rolmops, het trekt, plooit en benadrukt mijn breedte extra goed. Het worstvormige topje komt onder het rolmopsenwikkeltruitje uit en accentueert nadrukkelijk de toch al te brede heupen.

“en, wat vind je ervan” kirt de modepolitie…..”uh nou, niet mijn keuze, niet echt….” Modeagente Patty begint zenuwachtig te lachen en roept dat dit toch echt je van het is…. Ondertussen zie ik dat Modeagent 2, ene Nada, een veel te kleine BH aanheeft, waardoor de vetrolletjes op haar rug aan alle kanten eruit piepen. Ook lijkt ze wel extra tietjes te hebben  (Zeker nog nooit gehoord dat goede mode begint bij goede lingerie..) Ik kijk in de spiegel en voel me doodongelukkig…

Outfit 2: een bloemetjesjas ( wie zegt dat dat ouderwets is….Ik trek het aan op een zwarte broek, de ceintuur wordt lekker strak door de modepolitie onder mijn
borst vastgeknoopt, zodat mijn voormalige taille leuk wordt geaccentueerd, mijn
heupen vertonen nu ongekende rondingen en ik lijk 10-tallen centimeters korterIk vraag me af waar ik in godsnaam ben beland, want ik zie er nu helemaal niet meer uit, vertwijfeld staar ik naar mijn evenbeeld, kon ik maar in de grond zakken……..had ik deze meiden maar nooit ontmoet………ondertussen weet de modepolitie niet hoe ze zichzelf moeten prijzen met hun voortreffelijk keuze…..

Outfit 3: een schotse rok met daarop een leuke met smokwerk opgeleukte zwarte bloes, die door het bloezende smokwerk de borst extra breed maakt. De zwarte laarzen maken dat ik in 3 horizontale vlakken ben ingedeeld………ik wou dat ik thuis zat…….en begin nog net niet te huilen

Outfit 4: Ja hoor, weer bloemetjes, een gebloemd pak, zwart, glanzend……satijnachtig……..heeee dat pak ken ik…het is de pyjama van mijn moeder………..In de pyjama kom ik uit de kleedkamer, ik zie er nu echt niet uit. Het blijkt geen pyjama te zijn maar een net pak…..wie is er hier nu gek geworden………..??????

Ik kan zo toch niet naar huis……ik vind het 10x niks, Agente Patty hinnikt nog even nerveus………..Agente Nada benadrukt het bolgeföhnde kapsel en ik ben klaar,
godzijdank,  al kan ik de eerste jaren niet meer over straat, laat staan naar mijn werk..

En mag ik nu mijn eigen kleren terug!!!!!!!!!!!!!!