Tags
allergie, apotheek, apotheker, bijwerkingen, consumentenbond, contact, controleren, diabeet, dosering, eerste, eerste uitgifte, ergernis, ETG, gebruik, geneesmiddel, hartproblemen, huisarts, incasseren, informatie, inname, medicijn, medische noodzaak, privacy, samenhang, schenden, schimmelinfectie, standaard, tarief, terhandstellingsgesprek, transparanter, verwachting, voorwaarden, zes euro, zorg, zorgpremie, zorgtarief, zorgvuldig
Naast het standaard-zorgtarief betaal je sinds begin dit jaar bij de apotheek 6 euro als je
- een nieuw medicijn krijgt
- het medicijn de laatst 12 maanden niet meer hebt gebruikt en het weer krijgt voorgeschreven.
Dit tarief voor het zogeheten eerste-terhandstellingsgesprek (ETG), ook wel de ‘eerste uitgifte’, betaal je voor de extra zorg die de apotheker levert bij het nieuwe medicijn.
Dit eerste-terhandstellingsgesprek voert de apotheker met de klant. Dat hier niet echt zorgvuldig mee wordt omgegaan blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Van de 39 bezochte apothekers voldeed slechts 1 aan alle voorwaarden. Alleen in het incasseren van 6 euro deden alle 39 apothekers braaf.
Wat hoort er zoal te worden besproken?
- de verwachting die de patiënt heeft van het geneesmiddel
- informatie over het geneesmiddel
- het gebruik, dosering, tijdstip van inname, de werking, de bijwerkingen en samenhang met andere geneesmiddelen
- het bespreken van allergie en wanneer contact op te nemen.
- Controleren of de klant het heeft begrepen
Het is goed dat de kosten van de zorg transparanter worden gemaakt. Nu wordt zichtbaar waar al ons geld van de zorgpremie naar toe gaat. Maar eigenlijk is het te gek voor woorden, want laten we eerlijk wezen…hoort dit niet gewoon bij je werk???
“ooit fietste ik door het dorp en dacht ik, dat er een nieuwe school of zorginstelling werd gebouwd, een enorm pand…het bleek het nieuwe stekkie van onze apotheker te zijn….toen dacht ik al: zijn vrouw werkt vast bij de Lidl, anders kan je dit nooit betalen…..”
Waar zit nu mijn ergernis??? Ik ging een nieuw medicijn halen, omdat ik veel pijnklachten heb. De mensen die achter en naast mij stonden weten nu precies
- wat ik mankeer
- waar ik woon
- dat het medische noodzaak is. ik kreeg bijna een derdegraads verhoor of het wel echt medische noodzaak was, maar wat gaat hun dat aan?? Dit besluit is genomen in overleg met de huisarts.
- wat er nog meer op mijn medicatielijst staat
en ik weet nu ook dat de meneer vóór mij diabeet is en hartproblemen heeft en dat de mevrouw naast me een heel hardnekkige schimmelinfectie heeft ( gelukkig weet ik niet waar). Dat is het enige leuke van de lange, lange wachttijden bij de apotheek: meeluisteren
De volgende keer mogen ze me apart nemen. Hier doe ik niet aan mee. Ik zal vragen of ze van plan zijn om voor 6 euro mijn privacy te schenden en indien dit het geval is zal ik er vriendelijk voor bedanken.
Te idioot voor woorden. Bij ons berekenen ze het wel maar krijgen we die gesprekken niet, simpelweg omdat we de medicijnen bij de huisarts ophalen, daar is een uitdeelpost. Wel zitten er dan bergen papier bij met info. Maar dat is ook omdat we hier geen apotheek hebben, ben blij dat het zo kan want elke keer naar Wervershoof of Stede Broec is ook niks.
Het rare is, dat ze willen weten waarom ik het krijg, maar dat is in overleg met HA. De volgende keer eis ik een aparte ruimte. Ik werd hier niet vrolijk van, hoezo privacy?
Waar ik mij echt boos over maak is het volgende; ik heb een behoorlijk vit D gebrek dus 8 weken lang iedere maandag een spuit door mijn eten. Maar….ik moet voor EEN recept DRIE keer naar de apotheek dus vangen ze DRIE keer €7,50 plus nog een klein bedrag en dan kom ik uit op ongeveer €28,-.!!!! Ik heb gevraagd mij in EEN keer al die 8 spuiten mee te geven maar om een of andere duistere reden doen ze het niet, totdat ik de afrekening kreeg van de FBTO en werd het mij duidelijk……schandalig is dit, ik noem het legale diefstal en niks anders.
Hoi Linda, dit is wel opmerkelijk, het eerste uitgifte gesprek is echt maar 1 x, bij de volgende herhaalrecepten zouden ze het niet mogen vragen. Blijkbaar is iemand zich hier rijk aan het rekenen. Maar het klopt niet wat ze bij jouw apotheek doen
Goedemorgen Linda,
Ik heb je verhaal gelezen. Het is al lastig dat je vitamine D gebrek hebt. En dat je dan ook nog meerdere keren naar de apotheek moet (met de bijbehorende kosten) om je medicijnen op te halen.
Jammer genoeg kan ik je geen uitleg geven waarom de apotheker hiervoor kiest 😦 Wat je kan doen is je apotheker vragen wat de reden is dat je alles niet in 1x kunt meenemen. En waarom er iedere keer kosten aan verbonden zijn.
Heel veel succes!
FBTO Webcare