Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Gisteravond waren we met de fotoclub naar de Zaanse Schans. Met het avondlicht is dit een mooie gelegenheid om weer eens wat HDR-foto’s te maken. Normaal bewerk ik ze in Photomatix maar nu Lightroom 6 ook deze mogelijkheid biedt, ben ik daar even mee bezig geweest.

Er zijn weinig opties, veel minder als in Photomatix, maar al die “over de top” mogelijkheden gebruikte ik toch niet al te vaak. Ik vind het fijn als de foto zo natuurlijk mogelijk over komt.

Het risico bij HDR is, dat er altijd wel “schimmen” op de foto zijn. Tenslotte maak je 3 foto’s achter elkaar en daardoor is er altijd wel beweging, denk aan een vliegende vogel, een rijdende auto of in dit geval de wieken van de molen die draait.

Lightroom 6 biedt de mogelijkheid om de schimmen te verwijderen. Je kunt ze ook eerst visualiseren. Je ziet dat de wieken, vogel en wandelaar heeft bewogen.

schimmen visualiseren

schimmen visualiseren

Je kunt kiezen uit vier waardes:  Geen, Laag Normaal en Hoog. Bij onderstaande foto heb ik gekozen voor Geen. Je ziet nu duidelijk de beweging van de wieken.

De waarde staat op Geen

Bij de volgende foto heb ik gekozen voor Hoog. Je ziet nu dat de molen “slechts”4 wieken heeft, de normale situatie dus

De hoge waarde

De foto’s zijn verder nog niet bewerkt, het bestand kan je gewoon als een RAW bestand bewerken. Ik ben tevreden over het eindresultaat. De belichting is in de donkere delen opgelicht waardoor je meer details ziet.

Het eindresultaat

Het eindresultaat