Tags

, , , , , , , , , ,

Op de facebookpagina van  Henk Visser las ik over een foto, welke hij had gemaakt via de Brenizer Methode. Ik had er nog nooit van gehoord dus maar eens op onderzoek uit wat deze manier van fotograferen inhoudt. Een andere naam voor deze techniek is Bokeh-Panorama.

In het kort komt het hier op neer: Je fotografeert met een objectief met een groot diafragma: 1.4 of 1.8 . Door het gebruik van dit diafragma is een klein gedeelte van de foto scherp en een groot deel wazig. Brenizer gebruikt het liefst een teleobjectief om zo min mogelijk vertekening te krijgen. De Plastic Fantastic is hiervoor ook uitermate geschikt. Ik ga mijn pancake gebruiken, deze heeft een diafragma van 2.8 Je zet je camera op manual

Je fotografeert van vrij dichtbij je onderwerp ( bv persoon) en zorgt dat deze foto haarscherp is. Dan maak je een serie foto’s rondom dit onderwerp die de eerste foto overlappen. Met Photoshop maak je er 1 foto van. Je krijgt zo een foto met een grote DOF

brenizerfoto

De foto’s, die gemaakt zijn

Het eindresultaat

Het eindresultaat

Een aantal prachtige voorbeelden vind je HIER

Brenizer legt in een Video uit hoe hij tot dit resultaat komt. ( ik bleef maar kijken naar zijn mond…)

Stitched Panorama

Ik ga er eens mee aan de slag. Eens even kijken of Joke bereid is om te poseren a.s. dinsdag als we weer voor een heerlijke wandeling gaan in de AWD…..