Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Meestal lees ik veel over een land voordat ik ernaar toe reis. Over IJsland heb ik dat niet echt gedaan. Ik wist dan ook niet van het bestaan van Þingvellir af, één van de 3 nationale parken in IJsland. Het gebied is de scheidslijn tussen het Noord-Amerikaanse en Euraziatische continent. Op deze plaats drijft IJsland door tektonische bewegingen schoksgewijs met een snelheid van 1 á 2 cm per jaar uit elkaar. Dit is zichtbaar door spectaculaire breukvlakken en diepe kloven, barsten, watervallen en verzakkingen. Er is ook een grote aardverzakking geweest over de lengte van 16 km waarbij de grond zo’n 40 meter daalde.

Het begin van de wandeling

Het begin van de wandeling

IJsland-Pingvellir-4530

Indrukwekkend breukvlak

We bezochten dit prachtige park tijden de Golden Circle tour. Wat een fantastische plek op aarde is dit. Ik vond het intens mooi en omdat we het tegen zonsondergang bezochten was de lichtval echt super. We werden beneden met de bus afgezet en konden naar boven wandelen, langs een indrukwekkende breukvlak. Het is één van de mooiste wandelingen die ik ooit heb gemaakt en toen we boven kwamen…..werd het stil in mij….

Het kerkje uit 1859

Het kerkje uit 1859

De breuklijn

De breuklijn

Prachtig licht over het meer

Prachtig licht over het meer

Sprookjesachtig mooi

Sprookjesachtig mooi

IJsland-Pingvellir-4558

IJsland-Pingvellir-4556

Op deze intens mooie plek zijn verschrikkelijke dingen gebeurd, je kunt er hier over lezen

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.