Tags

, , , , , , ,

Het Russische Helios lensje is vanaf 1958 geproduceerd in Rusland. Oorspronkelijk was het een portretlens. De lens is heel geliefd vanwege de “swirley” bokeh. Het is een 58 mm lens met een diafragma van F2. Via E-bay is de lens nog volop te krijgen en vaak betaal je er weinig voor. Met een adapterrring past ie op iedere camera.

Ik heb een workshop gevolgd bij LouLou Beavers van Photomoments. De workshop is incl. lens en adapterring. Het was een topdag!! Loulou is zo enthousiast, de uitleg is heel uitgebreid en er is alle tijd om vragen te stellen. Ik ben heel blij dat ik deze workshop heb gevolgd.

Het werken met de Helios is een verhaal apart. Ik heb de macroring ook gebruikt, om nog dichter op het onderwerp te kunnen komen. Voor mij voelde het werken met de Helios als dansen met de camera. Heerlijk om te doen!

Ik heb nog veel te leren. Maar hieronder wat foto’s die ik heb gemaakt. En het smaakt naar meer. Ik verlang nu al naar benevelde spinnenwebben en velden vol bloemen.

Ik heb nog wat interessante links waar je meer kunt lezen over de Helios

Aanrader: Blog van Bob Baeyens

Review Helios van Jonas Rask

Marijke Hoekstra Fotografe en Workshops

Loes op z’n Russisch

Incanto

Yavanna Among wild flowers