Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Met Photoshop kan je foto’s in zeer ruim opzicht bewerken. Maar je kunt ook nog kiezen voor plug-ins, om zo extra mogelijkheden te creëeren. Topaz heeft een aantal bijzonder leuke plug-ins waarmee je supersnel vele bewerkingen kan doen.

In Photoshop Elements 8 werkten de plug-ins goed, maar na de upgrade naar PE10 waren de plug-ins onvindbaar voor PE10. Dat was wel heel jammer, en ik kon er geen goede verklaring voor vinden, maar het deed het niet, op geen manier… Ik heb nog even overwogen om dan weer in PE8 te gaan werken, maar dat vond ik weer zonde van de upgrade, een nachtje slapen bracht de oplossing.

Ik heb de plug-ins eerst verwijderd en toen opnieuw geïnstalleerd, maar niét in de map die Windows automatisch opende. Ik bladerde naar:  computer/C/ProgramFiles(x86)/Adobe/PhotoshopElements10/PlugIns/-hier heb ik een nieuwe map Topaz aangemaakt- /Topaz. Het is net toveren, het werkt als vanouds………

En dan is er de Nik software, waarmee je foto’s fantastisch kan bewerken. Helaas werken niet alle pakketten in Photoshop Elements, maar met Color Efex Pro was het inkleuren van een rookfoto een fluitje van een cent. De eerste foto is bewerkt met Color Efex Pro, de 2e foto heeft nog een laag extra gekregen van Topaz Simplify.

Update 1 maart 2012: Er is nu een Nederlandstalig boek verschenen over Nik software. Je kunt het boek in de webshop van Joke Beers-Blom bestellen, als E-book of in een papieren versie.